Dezbaterea moștenirii
Moștenirea reprezintă modalitatea prin care se transmit bunurile unei persoane decedate către una sau mai multe persoane aflate în viață.
Dezbaterea moștenirii este procedura juridică prin care se stabilesc moștenitorii și care este întreaga masă succesorală, respectiv bunurile supuse dezbaterii moștenirii. În urma dezbaterii succesiunii, drepturile și obligațiile unei persoane decedate trec, din punct de vedere juridic, la moștenitorii acesteia.
Din punct de vedere al procedurii, dezbaterea unei moșteniri se poate realiza prin 2 metode – fie la notarul public, fie prin intermediul instanței de judecată.
- Dezbaterea moștenirii la notar
În situația în care moștenitorii sunt cunoscuți și se înțeleg asupra calității de moștenitor și asupra bunurilor ce urmează să fie moștenite, succesiunea poate fi dezbătută la notarul public competent.
Dacă moștenirea se dezbate la notar, este necesară participarea tuturor moștenitorilor, chiar dacă cererea de dezbatere a moștenirii a fost înaintată doar de către unul dintre moștenitori.
În această situație, costurile presupun o serie de taxe, care se calculează în funcție de valoarea masei succesorale, la care se adaugă onorariul pe care îl percepe notarul public.
La finalizarea procedurii, notarul public eliberează părților câte un certificat de moștenitor.
- Dezbaterea moștenirii în instanța de judecată
Dacă, însă, moștenitorii nu se înțeleg asupra calității de moștenitor sau asupra bunurilor ce urmează a fi împărțite și a cotelor ce revin fiecăruia, dezbaterea succesiunii se poate realiza cu ajutorul instanței de judecată.
Instanța competentă este Judecătoria din circumscripția teritorială a ultimului domiciliu al defunctului (așa cum a fost consemnat în actul de deces).
Un aspect important este acela al documentelor necesare obținute anterior deschiderii procedurii de dezbatere a succesiunii în instanță. Așadar, reclamantul are obligația de a obține de la notarul public încheierea cu privire la verificarea evidențelor succesorale, prin care se atestă dacă a fost sau nu dezbătută succesiunea la notarul public și dacă sunt moștenitori care au acceptat sau au renunțat la moștenire. De asemenea, este necesară și eliberarea Anexei 24 de către Primăria de la ultimul domiciliu al defunctului, privind persoanele care au calitate de succesori și bunurile pe care le deținea defunctul.
Astfel, odată cu cererea de chemare în judecată, reclamantul va depune, în mod obligatoriu, și această încheiere emisă de notarul public cu privire la verificarea evidențelor succesorale.
De asemenea, reclamantului îi revine și obligația de a achita taxa de timbru care va fi stabilită de instanța de judecată în funcție de valoarea bunurilor care fac parte din masa succesorală.
Având în vedere complexitatea unui proces de dezbatere a moștenirii, pentru a vă optimiza șansele să obțineți un rezultat favorabil atât cu privire la cota succesorală, dar și cu privire la bunurile pe care le moșteniți, este recomandat să apelați la un avocat specializat în astfel de spețe.
Casa de Avocatură ”Silitră & Asociații” vă poate ajuta prin avocații săi cu experiență în dezbateri de moșteniri pentru a putea obține toate drepturile care vi se cuvin.
Ne puteți contact oricând pentru a programa o întâlnire cu unul dintre avocații noștri la e-mail secretariat@bogdansilitra.ro sau la telefon 0770 709 526.